مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

وبلاگی برای بازتاب آخرین اخبار مربوط به سلامت و حوزه های آن در سطح کشور

مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

وبلاگی برای بازتاب آخرین اخبار مربوط به سلامت و حوزه های آن در سطح کشور

برنامه وزارت بهداشت برای افزایش عمر ایرانیان در سال ۹۳

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر بهداشت از برنامه‌های گسترده این وزارتخانه برای آموزش و ارتقای سلامت مردم برای افزایش عمر باکیفیت ایرانیان در سال آینده خبر داد.   

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر سیاری در نشست خبری تشریح فعالیت‌های معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اظهار داشت: بنده امیدوارم همه مردم سالم و سالمند شوند زیرا خود انسان در ارتقای سلامتی‌اش نقش دارد که می‌تواند با کنترل استرس داشتن تحرک، اصلاح رژیم غذایی، پرهیز از سیگار و الکل اقدام کند.

وی افزود: چرا ما باید در سال 21 هزار مرگ و 800 مجروح به دلیل تصادفات داشته باشیم در حالی که خودمان می‌توانیم این رویه را اصلاح کنیم. در حال حاضر 380 هزار فوت که در کشور به دلیل بیماری‌های متعدد رخ می‌دهد می‌تواند کاهش یابد و افراد با رعایت مباحثی که گفته شد 10 سال دیرتر فوت کنند. بر این اساس باید مردم توانمند شوند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند زیرا هر فردی که متولد می‌شود می‌توانند به راحتی تا 80 سالگی عمر کند.

سیاری با اشاره به این‌که رسانه‌ها نقش بسیاری مؤثری در توانمندسازی مردم دارند، گفت: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت توانمندسازی مردم برای ارتقای سلامتی آنان است که در این زمینه در سال آینده به صورت گسترده در بخش خودمراقبتی به آن‌ها آموزش خواهیم داد. 

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در این راه رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور دو حامی ما خواهند بود که بر این اساس می‌توانیم با این حمایت‌ها همکاری‌های بین بخشی را فراهم کنیم زیرا در چنین برنامه‌هایی مشارکت مردمی و همکاری‌های بین بخشی بسیار اهمیت دارد. چون وزارت بهداشت مأموریت بزرگ بهداشت درمان 75 میلیون نفر را برعهده دارد در حالی که 70 تا 75 درصد عوامل اثرگذار سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست. 

وی اظهار داشت: خوشبختانه وزیر بهداشت نیز کلام و نظراتش در دولت اثرگذار است و از زمانی که وی روی کار آمد برنامه ‌های ساماندهی برای دارو، جبران کسری بودجه سلامت و بازسازی شبکه‌های بهداشت را در دستور کار قرار داد. 

سیاری ادامه داد: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز برای بازسازی شبکه‌ها و خانه‌های بهداشت اطلاعات آن‌ها را در سراسر کشور جمع‌آوری کرده است تا برای بازسازی آن اقدام کند البته اول باید سیستم را احیا کنیم و تأمین نیروی انسانی نیز صورت پذیرد براین اساس اعتبار 35 میلیارد تومانی را تأمین کردیم و توانستیم هزار پزشک برای مناطق محروم اضافه کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: البته درحال حاضر 5 هزار و 600 بهورز کمبود داریم که برای آموزش و جذب آنان با سازمان مدیریت بودجه صحبت‌هایی شده است. براین اساس مراکز آموزش بهورزی را ارتقا خواهیم داد و رشته کارشناسی ارشد آموزش پزشکی را نیز به تصویب رساندیم تا بتوانیم با پذیرش 780 نفر در 8 دانشگاه در سال آینده؛ مراکزآموزشی بهورزی را به مجتمع‌های عالی سلامت تبدیل کنیم تا سطح بهورزان تا کاردانی ارتقا یابد. 

وی درباره آخرین وضعیت پزشک خانواده نیز گفت: طرح پزشک خانواده آسیب‌شناسی شد و سه قدم برای آن برداشتیم از جمله آن‌که پس از آسیب‌شناسی از کارشناسان و مسئولان اجرایی دو استان فارس و مازندران دعوت کردیم تا نقشه راه اجرای پزشک خانواده برای نسخه 02 درسال 93 را طراحی کنیم. 

سیاری بیان داشت: دو استان مازندران و فارس بالغ بر 6 میلیون نفر جمعیت دارند و سطح یک پزشک خانواده در آن به وجود آمده است و سعی بران است تا نسخه 02 که ارجاع بیمار به متخصص و بیمارستان و برگشت و بازخورد آن به سطح یک است را در سال آینده اجرایی کنیم. این در حالی است که پزشک خانواده‌ای که از سال 84 در روستاها اجرا شد نسخه (02 و 03) ان هرگز اجرایی نشد ولی با اعتبارات خوبی که دولت و مجلس در این زمینه تعیین کرده‌اند امیدواریم بتوانیم در سال آینده ارتقای کیفیت، کسب رضایت و کاهش پرداختی از سوی مردم را داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: برنامه بعدی پزشک خانواده برای شهرهای کوچک با جمعیت کم‌تر خواهد بود تا بتوانیم این طرح را توسعه دهیم. در این راستا ما در سیستم خودمان 1200 مدیر داریم که ضوابط انتخاب و انتصاب آنان برای وظایف نظارتی‌شان را نوشته و به اجرا خواهیم گذاشت. 

معاونت وزارت بهداشت با بیان این‌که بیش از 100 برنامه از جمله کنترل بیماری‌های مالاریا و واکسیناسیون را به اجرا خواهد گذاشت افزود: پیش‌نویس این برنامه‌ها که برای اجرا تا شهرستان‌ها نیز پیش خواهیم رفت تا چند روز آینده آماده خواهد شد.

سیاری اظهار داشت: مشکل اصلی کشور در حوزه سلامت بیماری‌های غیرواگیر است و ریشه آن به رفتار خود مردم برمی‌گردد زیرا مرگ‌ها به رفتار مردم بستگی دارد. از مرگ‌های زودرس جلوگیری کند.

وی با اشاره به مرگ‌های کشور که به علت بیماری رخ می‌دهد، گفت: 91 هزار سکته مغزی، 43 هزار سکته مغزی، 21 هزار مرگ به دلیل حوادث رانندگی سالانه در کشور رخ می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین بیش‌ترین کار ما در سال آینده در حوزه بیماری‌های واگیردار خواهد بود براین اساس دو کمپین برای کاهش مصرف نمک و روغن به اجرا خواهیم گذاشت.

وی درباره بیماری سل که یک معضل جهانی شده است اشاره کرد و گفت: بالغ بر 11 هزار مورد بیماری سل در سال گذشته در کشور گزارش شده است در شرایطی است که 70 درصد این بیماران شناسایی می‌شوند و هزینه‌های درمان نیز رایگان صورت می‌پذیرد و در مجموع با 450 هزار تومان بیماری سل درمان می‌شود ولی به شرطی که شناسایی و درمان آن صورت پذیرد زیرا این بیماری به سل مقاومت به درمان تبدیل شود هزینه درمان آن در حدود 40 تا 250 میلیون تومان می‌شود.

سیاریخاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشورهای همسایه ایران از جمله افغانستان و عراق و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق شیوع بیماری سل مقاوم به درمان در آن‌ها بسیار است و این در شرایطی است که اگر کسی بیماری اچ ای وی یا ایدز داشته باشد و به بیماری سل مبتلا شود شیوع بیماری سل مقاوم به درمان در چنین افرادی افزایش می‌یابد و این در شرایطی است که تمام این موارد در نتیجه رفتار خود مردم است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.