مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

وبلاگی برای بازتاب آخرین اخبار مربوط به سلامت و حوزه های آن در سطح کشور

مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

وبلاگی برای بازتاب آخرین اخبار مربوط به سلامت و حوزه های آن در سطح کشور

تاریخچه دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

در سال 1354 مرکز پزشکی ایران با زیر مجموعه‌های رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی‌، پرستاری، کتابداری و اطلاع رسانی تاسیس و سپس در سال 1355 دانشکده کتابداری پزشکی و علوم انفورماتیک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مرکز پزشکی نیز تاسیس شد و با تعداد 13 نفر دانشجو فعالیت خود را آغاز نمود. در سال 1365 مرکز پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تغییر نام یافت‌. دانشگاه علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی نیز همزمان به عنوان زیر مجموعه آن پذیرفته شده بود. در مورخه 20/8/1365 دانشکده مزبور با درخواست رئیس دانشکده و با تصویب شورای گسترش دانشگاه‌ها به عنوان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی خدمات پزشکی نامیده شد. سپس در سال 1370 با درخواست مجدد، کلمه خدمات از عنوان دانشکده حذف و پس از موافقت در حال حاضر بنام دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی مشغول انجام وظیفه می‌باشد.

بی تردید یکی از مولفه‌های مهم دوران توسعه ملی و متوازن در کشور، تحولات شگرف در گستره نظام بهداشت و درمان است‌. در این رابطه دستیابی به مراقبتهای بهداشتی، درمانی در سطح استانداردهای بین المللی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. پر واضح است از مکانیسم‌های چنین تحولی تربیت نیروی انسانی توانمند، کارآمد، بویژه در بافت مدیریت، و در راستای بهره برداری از مهارتهای علمی، فنی و آخرین دستاوردهای دانش مدیریت می‌باشد. بدیهی است مراکز آموزش عالی، متولیان اصلی این مهم به شمار می‌آیند. در تحقق همین سیاست به مفهوم لحاظ نمودن شاخصهای توسعه در نظام بهداشت و درمان با سود جستن از کادر مدیریت علمی دارای مهارتهای علمی لازم دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی شکل گرفت.

دانشکده نیز در نهادینه نمودن امر تربیت نیروی انسانی کارآمد و شایسته برای ارتقاء سطح کیفی و توسعه جدی مراکز بهداشت و درمان از هیچگونه تلاشی فروگذار نکرده است‌. بی تردید دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در راستای تحولات نوینی که در عرصه مدیریت علمی برای تحقق آرمانهای توسعه‌ ملی رخ داده، به ویژه تحولات در بهبود عرضه نظام بهداشت و درمان که امری است اجتناب ناپذیر تأسیس یافته است‌. بدون شک تحقق این توسعه مستلزم تربیت نیروهای انسانی کارآمد، متخصص و‌اندیشمند در رشته‌هایی مانند کتابداری پزشکی‌، مدیریت خدمات ‌بهداشتی درمانی‌ و ‌مدارک پزشکی ‌می‌باشد. دانشکده نیز در امر نهادینه کردن سطح ارتقاء علمی و آموزشی دانشجویان از هیچ تلاشی تا کنون فروگذارنکرده و در این زمینه در نیمسال دوم 78- 77 رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی در مقطع پی‌اچ دی را تاسیس نمود. در سال 88-89 چند رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به رشته های دانشکده افزود. در دو سه سال اخیر نیز با پیگیری های به عمل آمده، رشته های جدید دیگری نیز تأسیس شده است که تأسیس رشته مهندسی بیمارستان در سال 1392، از جمله مهمترین این رشته ها است. 

نام منتشر کننده:سام ستوده منش

وزیر بهداشت: طرح پزشک خانواده از سال 93 اجرا می شود

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده با تامین اعتبار در سال 93 اجرا می شود زیرا برای داشتن یک نظام سلامت کارآمد به سیستم ارجاع نیاز داریم.

 

ادامه مطلب ...

برنامه وزارت بهداشت برای افزایش عمر ایرانیان در سال ۹۳

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر بهداشت از برنامه‌های گسترده این وزارتخانه برای آموزش و ارتقای سلامت مردم برای افزایش عمر باکیفیت ایرانیان در سال آینده خبر داد.   

ادامه مطلب ...

چه مقدار از یارانه ها به حوزه بهداشت اختصاص داده شده است؟از زبان وزیر بهداشت

 وزیر بهداشت از اختصاص ۶۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبار هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت و اجرای ۹ بسته خدماتی ویژه با استفاده از این اعتبار در سال جاری خبر داد و گفت: دوران حرف زدن تمام شده و نوبت عمل است.  
ادامه مطلب ...